Běh je po cyklistice v České republice druhou nerozšířenější sportovní aktivitou. Jeho obliba roste, což dokazují statistiky, ale poznat se to dá i zcela přirozeně. Pokud se ve městě jdete projít kolem řeky, v parku, ale i v centru, potkáváte spoustu běžců. S koncem zimy a nástupem jara nastává to pravé období pro začátečníky. Pokud jste milovník pohybu nebo s ním teprve začínáte, může vás u tohoto koníčku udržet například sledování různých statistik. Honba za lepšími výsledky je totiž tou pravou motivací. Jaké údaje se vyplatí sledovat, napoví následující řádky.
kondiční běh žen
Pokud neběháte jen pro dobrý pocit, ale máte ambice zlepšit techniku, pak mezi údaje, které vypovídají o vašem stylu, můžeme zařadit následující:
A.      Kadence
Tato veličina udává počet kroků za jednotku času (většinou se měří za minutu). Závodní běžci mají například kadenci 180 až 200 kroků za minutu a tu drží po celou dobu závodu. „Hobíci“ pak běhají s kadencí cca 160. Zkrácení kroku při nesnížení rychlosti vede k lepšímu dopadu nohy, neztrácí se tolik energie a vydržíme tak běžet déle.
B.      Vertikální oscilace
Zjednodušeně udává, jak moc při běhu skáčete do výšky. Ideálně by se mělo těžiště těla pohybovat téměř po přímce rovnoběžné s povrchem. Čím vyšší je hodnota vertikální oscilace, tím více energie vkládáte do „výskoku“ a méně do odrazu do dálky. Pokuste se toto číslo zmenšovat, ušetříte spoustu energie.
C.      Doba kontaktu se zemí
Tato jednotka se měří v milisekundách a vypovídá o tom, jak rychle se vám daří „odlepit“ nohu ze země. Samozřejmě platí, že čím rychleji, tím lépe. Nejrychlejší je běhání přes špičku, nejpomalejší přes patu. Nicméně záleží na vyspělosti vaší techniky, ne vždy je rychlejší odraz tou pravou cestou.
D.      Vyváženost
Měří se zatížení pravé a levé nohy. Ideálně by měla být 50:50, ale spousta běžců, aniž si to uvědomují, „kulhají“ a jednu nohu zatěžují více. Jedná se tak o velmi cenný údaj, který odhalí tuto vadu běhu. A vy se můžete při dalším tréninku pokusit zaměřit na její vyrovnávání.
závodníci maratonu
Tyto čtyři běžecké statistiky není snad měřit bez vybavení. Naštěstí již přístroje, které to dokáží, dávno nejsou výsadou profesionálů. Běžně dostupné jsou například hrudní pásy se zabudovanými snímači či přídavná zařízení, která upevníte na své boty, zvané PODy. Ohlídat si tedy techniku běhu nikdy nebylo snazší!

Základní údaje o běhu a jejich měření
3.8 (75%)4